Suur lugu

Probleem veoautodega: kolonn on seljataga, aga mööda ei lase. Miks nii tehakse?

Tegelikus elus on venivate liiklejate tõttu kõige suuremad kannatajad hoopis teised veokijuhid.

Olukordi, kus veokite taha koguneb autode kolonn, mis ei pääse aeglasematest sõidukitest mööda, tuleb ette praktiliselt iga päev. Kuid aeglased ei kipu millegipärast kiiremaid mööda laskma. Fotod: Sten Semjonov

Kuigi liiklusseaduse järgi ei tohi põhjendamatult aeglase sõiduga takistada teisi sõidukeid ning lubatud kiirusest aeglasemalt sõites peab enda taha kogunenud sõidukid mööda laskma, ei tehta seda praktikas peaaegu üldse.

Geeniuse tellijale

August 2021. Tallinna-Ikla maanteel liiklev kaubaveok ei suuda hoida stabiilset kiirust. Teelõikudel, kus on pärisuunas üks sõidurada ja lubatud suurim kiirus 90 km/h, sõidab veok vahelduva eduga 70–85 km/h. Kiirus kõigub ka sirgetel lõikudel. Kui jõutakse 2+1-teelõikudele, kiirendab venija enda sõiduki samuti kiiruseni 90 km/h, mistõttu ei pääse selle taha kogunenud veokite kolonn mööda.

Juhtumid elust enesest

Aprill 2020. 2+2-maanteel sõidab poolhaagisega veok parempoolsel sõidurajal kiirusega 85 km/h. Sellest alustab möödasõitu kiirusega 90 km/h liikuv veoauto, kuid samal ajal kiirendab ka paremal sõidurajal asuv veok ega lase endast mööda sõita. Möödasõidul olev veokijuht näeb, et asi on lootusetu, ning laseb hoo maha ja katkestab möödasõidu, rivistudes paremal sõidurajal „trikitanud“ veoki taha. Hetk pärast manöövrit langetab ees sõitev veoauto jälle kiiruse 80–85 km/h peale.

Jaanuar 2020. Talvine Tallinna-Narva maantee Ida-Virumaal, kus pärisuunavööndis on üks sõidurada. Tee on lahti lükatud, ehkki talviselt libe, nähtavus suurepärane. Enam kui kümne autoga kolonni eesotsas on kaks poolhaagisega veokit, neist esimene on juba paarkümmend kilomeetrit sõitnud kiirusega 40–60 km/h.

Kärsitumad sõiduautojuhid teevad kahest veokist korraga möödasõite, kuigi enamik liiklejaid kulgeb sunnitud sõidutempoga kaasa. Ees veniv veokijuht ei tee märkamagi, et tema taga on pikk sõidukite rivi, ning jätkab venimist sõiduraja keskel. Ei mingit juttu kellegi möödalaskmisest.

Need ei ole väljamõeldud lood, vaid päriselt siinses liikluses aset leidnud sündmused, millest on Autolehe toimetusele saadetud pardakaamera videoid või mida oleme kogenud liikluses ise. Kes rohkem maanteedel sõidab, võiks sarnaseid näiteid tuua veel terve rea.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 2, jaanuar 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.