Suur lugu

Suur lugu: kogenud automüüjad räägivad, kuidas käis autoäri Eestis 30 aastat tagasi

„Panka minnes võtsin näppu vanu ajalehti täis portfelli, mille oleksin saanud loovutada röövlitele ja ise plagama panna.“

Esimesed uued „lääne“ autod müüdi Eestis 30 aastat tagasi, kuigi nendega kaubitseti suvalises trepikojas, müüja kandis püstolit ja lohmakat suusajopet ning rikkad kaalusid, kas osta uus Mercedes või hoopis … Citroën. Meenutame Eesti autoäri algusaega ja tõdeme, et nüüdseks ollakse seal ringiga tagasi.

Geeniuse tellijale

Kolme kümnendi taha tehtava ajarännaku sissejuhatuseks mõni iseloomulik fakt muust kui autoäri vallast. 30 aastat tagasi sõitis puruvaese, kuid see-eest juba iseseisva Eesti politseinik kuriteo sündmuskohale liinibussi või paremal juhul külgkorviga mootorrattaga ning korravalvurite tööpäev algas rutiinse ülevaatega, kui palju on eelmisel ööpäeval inimesi tapetud: räpane äri, röövid, kantpeade väljapressimised ja enesetapud olid argipäev. Lihtinimene sõitis samuti liinibussi või paremal juhul 10 või enam aastat vana Lada või Mossega, mille turuväärtus oli 500–1500 dollarit.

Harjakuurid ja trepikojad

Selle vaesuse keskel leidus aga ka rahakaid inimesi, kas siis vanametalliärimehi või uude aega edukalt suundunud firmade omanikke, kes jaksasid ja tahtsid osta tuliuut välismaa autot. Autoäri käivitus siiski enam kui tagasihoidlikult.

Praeguse Info-Auto eellase, Rootsi-Eesti ühisettevõtte Info „autopood“ koosnes firmas algusest peale töötanud turundusjuht Tiit Lillipuu sõnul Rävala puiesteel Ametiühingute majas renditud mõneruutmeetrisest, kuid samas paraadukse kõrval asunud „harjakuurist“, kus Volvot osta tahtev klient sai lehitseda värviliste fotodega kataloogi ning otsuse langedes teha 100% ettemaksu. Loomulikult sularahas ja dollarites või Soome markades. Autot sai näha ja katsuda ka, kui firma omanik Viktor Siilats oma isiklikule igapäevasõidukile ligi lubas.

Amservi Toyota-äri algas Mööblimajja sektsioonkappide vahele pargitud kahe Corollaga, mis oli veel suhteliselt glamuurne võrreldes Topauto eellase AS Staieri stardipaigaga, milleks oli Lauluväljaku peahoones üüritud trepialune, kus esitleti näidisautot, valget sedaani Suzuki Swift 1,6 GLX, meenutab üle 21 aasta Topauto müügidirektorina töötanud ning nüüd Hyundai Balticut juhtiv Erkki Ots.

Dollaripakid merekonteineris

Lauluväljakul alustas firma üks asutaja Felor Pärnpuu autoäriga seepärast, et seal peeti toona jõuluturgu ja rahvast liikus palju. Näidisauto tõi ta 1991. aasta novembris Rootsist, ostes selle isikliku 10 000 Soome marga ja isalt laenatud 8000 Hollandi kuldna eest. Esimene Suzuki, samblaroheline Swift, läkski kaubaks õige pea, ostjaks Harju KEK-i üks juht Jüri Kalmet.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht Ekstra nr4

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.