Jürgen Ligi: Aktsiisitõus oleks tulnud ära jätta, peaksime jälgima naabreid, mitte turuhindu

Foto: Jaanus Lensment, Postimees / Scanpix Baltics

Nii Vabaerakonna parlamendisaadik Artur Talvik kui Reformierakonna fraktsiooni esimees Jürgen Ligi leiavad, et selle aasta aktsiisitõus oleks olnud tark ära jätta.

Reformierakonna fraktsiooni esimees Jürgen Ligi ütles, et selle aasta aktsiisitõus oleks olnud tark ära jätta. “Siiski söandan murda autosõitjate südant paratamatusega, et riik ei saa tõmmelda maksudes turuhindade vastu,” tõdes ta.

“Olen sel seisukohal alati olnud murest meie planeedi ja laste tuleviku pärast ja aina enam toetavad seda uudised. Fossiilkütuste põletamine on asi, milles me kõik peame tundma end süüdi ja mida maksustama. Me peaksime suutma selles jälgida naabreid, mitte turuhindu. Valitsus pole seda suutnud, kulutamise kirg on pime,” rääkis Ligi.

Talvik: aktsiisitõus tuleks üldse peatada

“Me oleme teinud ettepanekuid aktsiisitõus üldse peatada või külmutada, mitte ainult see aasta vaid ka varasematel aastatel,” sõnas Vabaerakonna saadik Artur Talvik.

“Vaatame seda protsessi pikemalt, see ei ole tänase valitsuse probleem vaid aktsiisitõusu planeeris juba Reformierakonna valitsus. Ühe koalitsioonilaua taga istudes arutati, et jube hea hetk on aktsiisi tõsta, kuna kütuse hinnad olid nii all,” tõdes Talvik.

Maksundus liigub ummiktee suunas

Tema sõnul liigub Eesti ogaras tempos aktsiisi tõstmistega. Näiteks tulumaksuvaba miinimumi kasv ja teised positiivsena väljakuulutatud maksutõusud väikesepalgalistele saavad teisest küljest pihta hindade tõusuga ja see on ummiktee. “Meie seisukoht on see, et riik peaks ennast natuke koomale tõmbama ja selle võrra vähem makse tõstma,” rääkis vabaerakondlane.

Madalam kütuseaktsiis oleks Eestile kasulik, kuid kas ja kuidas muuta senist aktsiisipoliitikat on Talviku sõnul keeruline. Aktsiisitõus on kokku lepitud juba varasemates kokkulepetes, et see võiks aastate jooksul natuke tõusta. Üheks põhjuseks ka see, et inimesed mõtleksid looduskaitse seisukohalt ning sõidaksid vähem autoga või kasutaksid ka ühistransporti.