Me oleme väljas selleks, et tagada turvalisust ja me loodame, et rikkuja teeb kontaktist politseinikega omad järeldused ja hoidub edaspidi rikkumistest. Politseinikud reeglina hoiatavad ja vestlevad ja selliseid kontakte väga palju! On ette tulnud, et vahetuse jooksul peatame mitukümmend autot ja vestleme juhtidega ning ei kirjuta ühtegi trahvi. Aga mis mõtet on hoiatada juhti, kelle suhtumine on “minge p***e mendid” ning kelle suhtes alustatud väärteomenetluste nimekiri ei mahu ekraanile?
Veokijuhid: politseinikud kiusavad meid
Umbes aasta eest läksid veokijuhid närvi, kui politsei oma tööd korralikult tegi ning korraldasid protestiaktsiooni. Läbiv sõnum oli neil see, et politseinikud “kotivad ja kiusavad.” Loomulikult kaunistati seda vingumist kontekstist välja rebitud juppidega koostatud väärteoprotokollidest ja muud sellist. Sel teemal kirjutama ajendas aga huvitav paradoks, mis kogu sellest aktsioonist läbi kumama jäi ja meelde tuli, kui täna Vuosaari sadamas kõrvalt vaatasin, kuidas ühele veokile sõidukeeld pandi.
Raskeveokite kontrolle tehakse seepärast, et tihti on vaja see 40-tonnine mürsk ohutult seisma saada. Kes vähegi huvi tunneb, võib jälgida liiklusuudiseid Saksamaalt, see illustreerib probleemi ulatust hästi. Kusjuures need avalikult seakisa üles tõmmanud vinguviiulid ise räägivad teise nurga taga sellest, kuidas mujal on raskeveokite kontrollid veelgi karmimad.
Purunenud vedruleht, kulunud rehvid, lahtised poldid, mittepõlevad tuled ja mõrad auto konstruktsioonis võivad ju tunduda mõnele tühiste vigadena. Mõni inimene suudab olla adekvaatne ka pärast lühikest ööund või 15 tunnist tööpäeva ning politsei reide peetakse naljaks. Asi on aga naljast kaugel, sest mitte keegi, aga eriti politsei, ei saa võtta selliseid riske – väsinud juht võib olla sama ohtlik kui joobes juht. Seda riski ei saa aga kindlasti võtta, kui küsimus on 44-tonnises 89 km/h sõitvas autokujulises rauahunnikus. Ja samamoodi ei olegi küsimus kõigis nendes tuhandetes kordades, kus ohuolukordi ei teki. Kõik need “detailid” saavad määravaks siis, kui on vaja see “40 tonnine mürsk ohutult seisma saada.“
Elukutselised autojuhid kordavad tegelikult politsei argumente
Loen aeg-ajalt seda, mida kirjutavad kutselised autojuhid oma FB kommuunis, sest kuigi väiksema masinaga, olen ma ka ise täna ju täiskohaga kutseline autojuht. Eelmise lõigu viimane lause pärineb osaliselt ühe raskeveokijuhi klaviatuurilt, mille abiga kommenteeris ta eelmisel kevadel seal samas kommuunis jagatud purunenud piduriketta pilti.