Suur lugu

Intervjuu: Tõnis Vanaselja ehitab Eesti kõige kiiremat autot, mis sõidab juba järgmisel aastal

Porsche Ringi rekord on hetkel 1.11,579. See auto peaks suutma ringi läbida alla minuti...

Fotod: Tarmo Tomson (Petrolheads), Oldbac

Kuidas see siis nüüd nii läks, et ühel päeval ehitad 3D-skannerit, järgmisel aga juba Eesti kõige kiiremat autot? Oldbaci omanik Tõnis Vanaselja annab seletust.

Geeniuse tellijale

Kui võidusõitjal on Eesti üks moodsamaid konstrueerimis- ja metallitöökodasid, on ainult aja küsimus, millal tal tuleb kihk ehitada üks kiire auto. Väga kiire, lausa Eesti kõige kiirem ringraja-
auto. Sest vähemaga leppida pole mõtet.

Kas Oldbac tõesti peab ehitama ise sellise auto, mis teeb Audru rajal ringi vähem kui minutiga? Et ühtki teist nii kiiret autot maailmas veel polegi?
Tõnis Vanaselja (TV): „On muidugi! Näiteks F1-auto sõidaks Porsche Ringil samuti alla minuti nagu ka Le Mansi prototüübid LMP. See alla minuti ringiaeg oli lihtsalt minu arvates piisavalt ambitsioonikas eesmärk, kui hakkasime oma autoehitust kavandama.“ (Vanaselja on aastaid sõitnud vormelautoga, küllap sealt need Audru ringraja läbimise ajad kummitama on jäänud.)

Tõnis Vanaseljal on kindel tahtmine ehitada auto valmis, mitte piirduda ainult ulmelise unistusega.

Mis imepill sellest siis tuleb? Tehtud kullast, karrast ja kevlarist?
TV: „Kaalusime kaua, kuidas ehitada kandmik. Lõpuks otsustasime süsinikplastmonokoki asemel siiski terastorudest kokku keevitatud raami kasuks, sest see on lollikindel lahendus. (Lisaks ka palju odavam, toim.) Ja meie eesmärk on teha auto valmis (mitte jätta futuristlikuks poolikuks unistuseks). Seetõttu toruraami valisimegi, sest seda saab vajadusel töö käigus siit-sealt natuke ümber teha, erinevalt komposiitvannist.“

Ja kere?
TV: „Katmiku ehitame süsinikkomposiidist, mida on tarvilikest kohtadest tugevdatud alumiinium- ja/või Nomex-kärjega. Sellise asja tegemise kogemust Eestist ega naaberriikidest eriti ei leia. Eriti just ses suhtes, kuhu ja tehnoloogiliselt kuidas täpselt ehitada-lamineerida tarvilikud metallist kinnitusdetailid. Seda tööd teemegi praegu Itaalias Manifattura Automobili Torinos (M.A.T.). Sest minu arvates ei tohi häbeneda abi küsida välismaalt. Seda enam, et kõike ise leiutada pole lihtsalt mõtet, ei ajaliselt ega rahaliselt.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht Ekstra nr3

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.