Suur lugu

Vaata, millised üliharuldased ja võimsate mootoritega KGB autod kuuluvad ühe Eesti mehe kollektsiooni

Võru ettevõtja ja haruldaste autode kollektsiooni omanik Mati Kuklane.Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Nagu oleks lihtsalt üks ilus vana Pobeda või Volga, aga kui too uunikum sõitma hakkab, siis hoia piip ja parteipilet – minek on sootuks teine! KGB jaoks nõukaajal salaja ehitatud suure mootoriga hot rod’e on alles vaid mõni üksik, paljud neist Võrumaa mehe Mati Kuklase kollektsioonis.

Kuna KGB (komitet gosudarstvennoi bezopasnosti, e k riiklik julgeolekukomitee) ülesanne oli nõukogude ajal peale sise- ja välisluuramise ning muu sellise ka tähtsate parteipealike turvamine, vajas too asutus ka tavalisest erilisemaid autosid. Kui tähtsad isakesed kihutasid V-8-mootoriga ZIL-i ja Tšaika limusiinidega, oli kagebešnikul tavalise hingetu Pobeda või Volga roolis neil saateautona kannul püsida pehmelt öeldes keeruline, et mitte öelda võimatu.

Samas ei saanud turvameeskonnale samasugust limusiini istumise alla anda, vaid relvis ohvitserid pidid jääma tagaplaanile, võimalikult märkamatuks. Lisaks olid nad ju teenindav personal ehk ainuüksi seetõttu liiklema klassi või kahe võrra kehvema pilliga.

Siin tuligi mängu KGB nii-öelda hot rod’i osakond, mis tellis autotehastest väliselt tavalise sarnaseid, aga sootuks vägevamalt motoriseeritud sõiduriistu. Need väikeseeriana valmistatud autod töötati välja saladuskatte all ning olid eriarvel. Pärast ettenähtud teenistusaega saadeti kiired sõiduriistad tavaliselt lammutamisele – ei tohtinud neid enda käsutusse saada tavalisemad funktsionäärid ega, jumal hoidku, mõni eraisik.

Mõned on õnneks siiski alles

Üht-teist aastakümnete jooksul siiski läbi KGB karmi sõela tilkus, aga need olid tõepoolest erandjuhud. Kui uuel omanikul erilise autoga midagi juhtus, ehitati sõiduk tavaliselt ümber seeriamudeli agregaatidele ning sõideti edasi, kuni aeg ja rooste tegid oma töö ning väärtusetuna tundunud Pobeda või Volga vrakk veeres lõpuks vanaraua kokkuostu.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 34, august 2021

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.