Suur lugu

Mis seis on: kas vesinikul töötavad veokid on (lähi)tulevik või pigem ulme?

Futuristliku välimusega, eriti voolujooneliseks kujustatud vesiniku-Mercedes ilutseb esialgu vaid fotodel, sest katsesõite teeb firma ümber ehitatud tavalise Actrosega. Foto: Mercedes-Benz

Sarnaselt kasvuhoonegaase eritavate sõiduautodega on roheliste viha all ka tarbesõidukid, kuid kuidas elektrifitseerida 40-tonnist autorongi? Aku jõul see kaugele ei sõida. Üks lahendus oleks vesinikust elektrit tegev kütuseelement, kuid ühest usku sellesse pole.

Geeniuse tellijale

Tesla pealik Elon Musk on vesinikust elektrit tootvat kütuse­elementi nimetanud meeletuks rumaluseks, kuid kui poliitikud pressivad autofirmadele aina jõulisemalt peale just elektriajamiga sõidukite tootmise sundi, siis ega kuidagi muudmoodi pole vähemalt praegu võimalik pikamaaveokile piisavalt elektrit teele kaasa panna kui vesiniku kujul, sest 4–5 tonni kaaluv aku pole tõsiseltvõetav alternatiiv. (Kõrvalepõikena: juba pikka aega pole miskipärast piuksugi kuulda Tesla akuga sadul­veokist Semi, mille seeriatootmine pidavat algama juba tänavu.)

Mõnes mõttes on Muskil samas õigus, sest vesinikuga töötava elektriauto energiakadu on masendavalt suur. Kui akuga elektriautol läheb kokkuvõttes asja ette 75–80% mingi gene­raatoriga toodetud elektrist, siis vesiniku puhul umbes kolm korda vähem. Energiat kulub vee lõhustamisele vesinikuks ja hapnikuks, saadud vesiniku komprimeerimisele või veeldamisele, siis tolle kütuse toimetamisele tanklasse ja seal 700-baarise surve all auto balloonidesse surumisele ning alles seejärel toodetakse auto kütuseelemendis vesiniku reageerimisel õhuhapnikuga veomootorit käitav elekter.

Vesinikuauto kõik agregaadid kabiini alla ei mahtunud, osa monteeriti kabiini tagaseinale. Foto: Mercedes-Benz

Ohkimisega jätkates: maailmas toodetakse vesinikku palju kordi vähem, kui oleks vaja märgatava osa veokite-busside kütuseks, lisaks on vesinikutanklaidki vaid näputäis ja kõige tipuks on kütuseelement kurikallis ning mitte kuigi pika elueaga.

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Palun kontrolli enne tellimuse vormistamist enda e-postkastist, kas oled varem saanud Geeniuse aadressilt automaatkirja varasema tellimuse aktiveerimise kohta. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 21, mai 2021

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.