Suur lugu

Suur lugu: EL seadustaks 60-tonnised veokid. Mis jääb järele Eesti teedest?

Eesti teedel võivad praegu sõita ka seitsme teljega 52-tonnised metsaveokid. Teedele oleks palju säästvam aga see, kui lubatud koormaid suurendada, kuid samas nõuda topeltrattaid ja kaheksat telge. Fotod: Scanpix ja arhiiv

Euroopa Liidus küpseb plaan lubada rahvus­vahelistele maanteedele 60-tonnised ehk praegustest üle kolmandiku võrra raskemad veoautod. Kuidas mõjutaks see aga niigi alarahastuses kiratsevat Eesti maanteevõrku?

Geeniuse tellijale

Eestis ja ka suuremas osas Euroopa Liidus (EL) on tava­juhul lubatud liigelda kuni 18,75 meetri pikkustel ja kuni 44-tonnise täismassiga autorongidel. Teedeinsener ning TTÜ teadur Ain Kendra toob välja, et Rootsis ja Soomes sõitsid pikemad-raskemad (kuni 60 t) autorongid juba enne EL-iga ühinemist ja erandkorras lubati sel jätkuda ka pärast nende riikide liitumist. Nüüd aga hautakse Brüsselis plaani lubada sarnased autorongid liiklusse terves EL-is.

Meie teeehitajad on samas juba mitu aastat protestinud riigi rahakraanide kinnikeeramise vastu. „Teede korrashoiuks enam-vähem raha leiab, aga kogu arendus on ära lõigatud,” tõdeb ka Kendra. Niisiis jäävad küsimärgi alla isegi paljuräägitud neljarajalised maanteed, kuigi teisalt on Brüsselile lubatud Tallinnast Narva, Tartu ja Pärnu suunduvad maanteed ajakohastada juba 2030. aastaks.

60-tonniste autodega seotu teeb keerukamaks veel seegi, et meil kasutatakse teekatte kandevõime arvutamiseks okupatsiooniaegset, mitte Põhjamaade omaga võrreldavat süsteemi, kuigi isegi idanaabrid on seda aja jooksul arendanud. „Keegi Vene süsteemil tegutsevatest riikidest ei ole seni veel 60 tonni peale üle läinud,” kinnitab Kendra.

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Palun kontrolli enne tellimuse vormistamist enda e-postkastist, kas oled varem saanud Geeniuse aadressilt automaatkirja varasema tellimuse aktiveerimise kohta. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 2, jaanuar 2024

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.