Suur lugu

Uus dokfilm uurib, mis toimub Karksi-Nuias, et sealt on tulnud nii palju maailmatasemel mootorisportlasi

Isegi veemoto maailmameister jetide sõidus on pärit Karksi-Nuiast – kohast, kus pole ühtki suuremat veekogu.

Karksi-Nuias on läbi aegade tegeletud väga suure hulga auto-motoaladega, kusjuures kõikidel aladel võideti ka medaleid. Peale Eesti võisteldi ka rahvusvahelisel areenil. Fotod: erakogud

Äsja valmis dokumentaalfilm, mis võtab kokku kuus aastakümmet motoelu Karksi-Nuias. Just sellest Mulgimaa motokeskusest on tulnud nimekaid auto- ja tsiklimehi eesotsas Euroopa karikavõitja Jaanus Liguri ja praegu MM-sarjas võistleva Kert Varikuga.

Geeniuse tellijale

Kui vahel tundub, et põnevaim elu koondub suurlinnadesse, siis Karksi-Nuia on hea näide, kuidas ka mõnes väiksemas asulas leitakse säde, mis viib kohalike inimeste teod maailmakaardile. Dokumentaalfilm „Porised prillid ehk Mootorisport Karksi-Nuia moodi“ räägib 60 aastat kestnud Nuia motoelu kõigist kihtidest.

Uskuge või mitte, aga Karksi-Nuiast ehk linnast, kus praegu elab alla 1500 elaniku, on tulnud terve rida Eesti ja Nõukogude Liidu meistreid ning isegi Euroopa ja maailmameister – kõik see tšempionite rivi pole aga tegelenud kaugeltki ühe alaga.

Vastupidi, Nuias on olnud soolo- ja külgvankriga tsiklite sõitjaid ning kartautodega, veokikrossi-, bagi-, ralli- ja ka rallikrossisõitjaid. Isegi veemoto maailmameister jetide sõidus on pärit Karksi-Nuiast – kohast, kus leidub küll mõni järvesilm, aga pole ühtki suuremat veekogu. Paratamatult tekib küsimus, kuidas see kõik saab olla võimalik?

Kus see Nuia tehas on?

Aga on, sest inimestel oli tahtmist, ja kui on tahtmist, siis leitakse ka võimalus. „Vanad motoässad meenutasid, kuidas kohalikus motoklubis käis elu 24/7. Tekkis tõeline kambavaim ja asi edenes,“ selgitas filmi üks autor Andres Arro. „Näiteks kusagil NSV Liidu avarustes võistlemas käies küsisid Moskva ning teiste suurlinnade motomehed, et näidake, kus teil see Nuia tehas on, kus selliseid asju tehakse. Ja siis mehed ütlesid, et me ei saa näidata, sest Nuiat pole isegi kaardi peal. Me teeme kõike ise,“ lisas ta läbi muige.

Mõistagi jaguneb motoklubi ajalugu mitmeks suureks peatükiks. Esimese suurema tõusuga Nõukogude Liidu ajal said moto- ja automehed võistlustehnika motoklubi kaudu, aga edasi tuli olla ise piisavalt tegija, et võluda aparaadist välja konkurentsivõimeline võidusõiduk.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 9, mai 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.