Jeremy Clarkson: Surma suudab see ennetada, maksudega läheb raskeks

Ei, ära osta,

sest sellel diiselmootor koliseb nagu kanalipaat ja võimu on sel isegi vähem kui liberaalidel.

Sellest ajast saati, kui autodest kirjutama hakkasin, on Jeremy Corbyni laadi rahvas juurelnud, muidugi kisades ja ohtra tatipritsimise saatel, mis taevastel põhjustel peaks keegi tahtma soetada masina, mis suudaks sõida kiiremini kui 110 km/h.

See oli ka peamine põhjus, miks proua Thatcher kaevureist jagu sai. Moe pärast toetusstreikijate mõtted olid nii hõivatud rikaste ja nende monopoliks peetud kiirusega, et sõitisid meelega Citroen 2CV-dega, mis muidugi tähendas, et põhilisele lahinguväljale jõudsid nad hetkel, mil viimane politseiauto uksed kinni lõi ja suuna tagasi Londonisse võttis.

Lihtrahvas võis siis aga sõita nii kiiresti, kui süda lustis, sest ühtegi kaamerat ei paistnud kuskilt ja politseil olid käed tööd täis Arthur Scargilli (omaaegne ametiühinguliider – tlk) arreteerimisega. Nüüd on asjalood teised. Politsei on endiselt hõivatud – peamiselt alaealistega ja nendega, keda süüdistatakse nende kuritarvitamises ajal, mil paljude meelest peitus tegelik probleemide põhjus kaevurites -, kuid kõikjale jagub elektroonilisi heidutajaid.


Kui sõidan oma Londoni korterist Lutoni lennujaama – mida ma küll tõele au andes tihti ei tee -, olen teekonna igal sentimeetril keskmist kiirust mõõtvate kaamerate pilgu all.
Kui elaksime mõistlikus riigis, võiksin muidugi valida võimaluse kiirust ületada ja maksta nn kihutaja maksu. Kuid miskipärast on valitsus võtnud pähe, et kiiresti sõitmine on kuritegu, mistap koguneb mu lubadele punkte ning kauguses terendab vangipanek.

Asi polegi ainult Suurbritannias. Sama lugu on kõikjal. Šveitsis võivad nad võtta ära su auto ja panna sind kinni. Prantsusmaal võivad nad noored emad lihtsalt teepervele tõsta. Säärase idiootse tervet kontinenti haaranud kiirusevastase võitluse tulemus on see, et kui keegi minult praegu küsib, miks peaks soetama endale üle 110 km/h tippkiirusega auto, jõuan kardetavasti järeldusele, et ei peakski.

Mis toobki mind BMW, Mercedese, Jaguari ja teiste suurte autodeni. Isegi kui ka tuiskad 200 km/h läbi veetleva S-kurvide kaskaadi, on need disainitud püsima teel ideaalselt. See aga tähendab, et maksad tuhandeid naelu millegi eest, mida saad nautida vaid juhul, kui oled valmis mängima järgmised pool aastat kodu kalli kongikaaslase Suure Verniga.

Ja see toob mind täpselt autoni, mille pilti sa siin näed – Sky Atlanticu sponsoreeritud Volvo S90ni. Nimelt teatas Sky Atlanticu sponsoreeritud Volvo (mis, mulle tundub, ongi moodsal ajal selle täisnimi), et 2020. aastaks ei sure nende autot juhtides mitte keegi.

Jep. Kui sul on vähk või ajumalaaria või meningiit, roni vaid Volvosse ning elad igavesti. Ja ära muretse ka avarii pärast, sest nende teine suur uudis on see, et ühelgi tuleviku-Volvol ei ole rohkem kui neli silindrit. Nii et sul pole iial sees piisavalt suurt kiirust, et kokkupõrke korral eluohtlikke vigastusi saada.

Et kõik ikka puust ja punaseks teha, siis võtke teadmiseks, et siin nähtav S90 pole Suurbritannias bensiinimootoriga isegi saadaval. Valikus on ainult diisel, mis on mõistagi kohutav möödapanek, sest praegu on valitsus võtnud pähe, et diislite juhid on massimõrvarid ja peavad maksma 500 naela iga minuti eest, mille nad veedavad poodi piima järele sõites.

See pole ka silmapaistvalt hea diiselmootor. See koliseb nagu kanalipaat ja võimu on sel isegi vähem kui liberaalidel. Mõistagi peab Volvo üsna kohe oma ainult-diisli-otsusest taganema. Tootmistorust terendab juba bensiini-elektri hübriid, mistõttu võiks S90 isegi kaaluda, sest oh, see on kena masin, millega sel kiirusetundlikul ajal sõita.
Juhitavus? Pole aimugi. Ja pole ka vahet. Roolitunnetus? Ebaoluline. Ainus, mida võin kinnitada, on see, et kui seda keerate, sõidab auto ümber nurga. Ons esivedu puue? Sellisel kiirusel ei pane sa seda tähelegi.

Liigub see aga kenasti. On väga mugav. Ja näeb väljast suur välja. Peaaegu liigagi suur. Aga see on okei, sest tähendab ka sees aakrite viisi ruumi, mis on tänu nutikalt valitud materjalidele helge ja avar. Bemmis või mersus istudes tekib tunne nagu hästi hoolitsetud mehe kosmeetikakotis. Kõik on täis nahka ja nutikaid taskuid kondoomide ja teab mille jaoks veel. Aga S90-s on tunne nagu istuksid põllul. See on ilusaima sisuga praegu müügil oleva seeriatootmise auto üldse.

Peaagu kõike kontrollib rikkalik iPadi moodi ekraan armatuuril. Tavaliselt kipuvad seda sorti asjad mind nõutuks tegema, kuid vaid pärast kahte päeva lappasin seda ilma, et oleksin pidanud silmad teelt tõstma kauemaks kui kaheks minutiks. Ja seegi on okei, sest S90-l on kõiksugu radarite juhitud vidinad ja satelliitide navigeeritud pudinad, et tagada, et sa ei kalduks välja oma sõidureast ega põrkaks otsa ka ees sõitvale autole. Ja isegi kui kogu see süsteem rikki läheb, kui sina tagaistmel tukud, pole hullu, sest tänu sellele jäledale diislile sõidad teepiirdesse umbes kolmekilomeetrise tunnikiirusega. Norsatad korraks ja keerad teise külje.

Hea on seegi, et S90 roolis tunned end täiskasvanumana kui BMW Lynxis või Mercedes Brutis. See on auto mehele või naisele, kes on rahul iseenda, oma vanuse ja kõigi füüsiliste väärarengutega, mida mööduv aeg on ta kehale lisanud. Mitte ükski selle auto – ei sedaani ega universaali – ostja pole iial käinud hambaid valgendamas, kõhurasva imamas ega rindu suurendamas.

Mõistagi ei osta sa S90 praegu. Diisel on vastik ja tänu kõigile valitsuse ettepanekutele, mis peaksid maksustama seda va kütuste saatanat, on selle jääkväärtus kahe päeva pärast umbes null naela. Aga Sky Atlanticu sponsoreertud Volvo hübriidi ja seejärel ehk ka bensiinimootoriga S90 tasub oodata. Sest tegelikult on see ilus, mugav ja meeldiv auto, mis lihtsalt ootab doonorsüdant.

©Jeremy Clarkson/The Sunday Times, London

Ei, ära osta,

sest sellel diiselmootor koliseb nagu kanalipaat ja võimu on sel isegi vähem kui liberaalidel.

Volvo S90 D4 Momentum

Mootor1969 cm3, 4 silindrit, topeltturbo, diisel
Võimsus188 hj
Pöörded399 Nm
Kiirendus0-100 8,2 sek
Tippkiirus220 km/h
Kütus / CO23,6 l/100km / 116 g/km
Kaal1,808 kg
Jeremy hinne3/5