“Väike väänik anna asu, et ma suureks eal ei kasu”, leelutas Pipi Pikksukk, kui suureks saamise vastast produkti konsumeeris. Tähendab, kus seda müüakse? Sest valusalt meenub hetk, kui ma oma järjekordsest Alfa Romeost olin sunnitud täiskasvanulikel kaalutlustel (loe: raha) loobuma.
Nagu lemmiklooma oleks ära andnud. Aga erinevalt Jon Snow’st, kes oma ürghundi tuima näoga minema saatis, läbisin mina ikka kõik leina faasid – šokk, eitamine, viha, depressioon, leppimine…
Tasuta asjad on parimad
Järgnevat püsilugejad juba teavad. Võtsin ajutiselt kasutusele suguvõsas jõude seisva Toyota Camry (1997). Auto nagu kompvek – samas peres alates 2004. aastast, ilusti hoitud, suur ja mugav. Ja tasuta. Noh, kuniks uuesti jalad alla saab ja mingi PÄRIS auto omale ostan.
Fiskaaljalad juba kannavad mõnda aega, aga igapäevaselt tiksub Camryga viies aasta ja vaikselt läheneb minu poolt läbitud kilomeetrite arv sajale tuhandele (kokku odomeetril 276 000).
“Ajutised asjad on kõige püsivamad või vähemalt seni, kuni “McGyveri” teip peab.” vanarahvas, 1783.
Auto käib muidugi nagu Šveitsi kell! Nõuab vaid vähest tähelepanu ja kulud, kui kütus välja arvata, on pea nullilähedased. Hiljuti pidin vahetama näiteks generaatori, aga mehaaniku sõnul oli vana puhul tegu ilmselt originaaliga, seega 22 aastat vana geneka vahetamine tundub enam kui õiglane.
Maailma üks populaarsemaid autosid on lõpuks tagasi!
Toyota Camry on muuseas maailmas aastaid olnud üks kõige enim müüdud mudel. Ameerikas, ASEANi piirkonnas ja Austraalias lausa esikohal. Aastas läheb neid kaubaks üle 700 000, aga mitte Eestis.
Meie turult ja üldse Euroopast lahkus Camry vaikselt juba 15 aastat tagasi, viienda põlvkonnaga. Selline french exit, vaikselt, tseremoonitsemata, üks hetk lihtsalt enam teda polnud ja telefoni ka vastu ei võtnud.
Aga nüüd on ta tagasi, 8. põlvkonna Camry ja mina nagu elevil 15-aastane teismeline Taukari kontserdi esireas kekslemas.
Nagu päriselt, keda erutab Toyota Camry?
Toyota Camry ja elevil? Jah, ma mõtlesin sellele ka ise ja nii ongi – kui midagi endale pidevalt korrutada, siis hakkadki lõpuks seda uskuma, nagu EKRE süvariiki.
“Ma olen Camry-mees, ma olen Camry-mees… ma olen… ou shit!, ma olengi Camry-mees…”
Euroopasse naasmine on praeguses turusituatsioonis julge tegu, sest kõik ostavad linnamaastureid ja sedaan keretüübina on üldse pigem esindussõidukite, luksusklassi ja mingite imelike vanamoodsate inimeste pärusmaa.
Mis iganes selle otsuse Toyotas tingis, mina olen põnevil juba alates hilissügisest, kui algas reklaamikampaania Eestis, kuulutati välja hinnad ja näidati korraks ka autot. Mina seda tookord vaatama ei jõudnudki, seega kohtun oma uue vana sõbraga esimest korda Horvaatias.
Osa autost asub teises aegruumi dimensioonis
See auto on suur – visuaalselt, seest ja kogu oma olemuselt, nagu kruiisilaev. Raske uskuda, et minu vanast autost on see vaid 12 cm pikem. Insenerid on suutnud auto joonistada selliseks, et tagaiste on oma klassi kõige ruumikam, isegi Škoda Superbile teeb ära.
See tähendab, et isegi siis, kui juht on mitmemeetrine ja lösutab nagu rullnokk vanas bemmis, on tagaistmel võimalik laiutada.
Pagasiruum pole küll hiiglaslik, aga siiski suur. Mahub vajadusel ka magama. Enda omas olen ööbinud, nagu kapselhotell Jaapanis.
Rooli istudes avastad, et vasaku käe küünarnukk ei käigi vastu ust, vaid korralik vahe on sees. Ka kõrvalistujaga on põhjamaisele inimesele sobiv distants. Seega – kui auto valikul on oluline suurus, siis Camry on oma klassi tipus.
64% paremaks autoks vaid ühe valikuga varustuse nimekirjas
Ma isiklikult ei mõista viimase aja valgete autode vaimustust. Liiga paljud demosõidukid on valged, mis eriti linnamaasturite puhul tähendab kohest seost külmkapi ja muu kodutehnikaga. Camry demosõiduk Horvaatias ei olnud õnneks tavaline valge, vaid erilise fraktuuriga pärliliku tooniga. Tunnistan ausalt, meeldis rohkemgi kui pruun.
Samas olid meil seal kasutada vaid tumeda nahksisuga sõidukid, mis oli täielik kohaliku turundusosakonna läbikukkumine. Ainult selle kogemuse pealt kirjutamisel oleks olnud negatiivsust tunduvalt rohkem.
Minul on lubatud seda öelda – Camry ei ole üheski osas põnev auto ja täpselt selle pärast sajad tuhanded inimesed iga aasta seda ostavadki. Ei mingit vigurdamist, 400-hobujõulist mootorit või nupuga pagasiluugist väljuvat spoilerit.
Camry peab kandma muid väärtusi, nagu mugavus, muretus ja soliidus. Kui ma maksan ligi 40 000 eurot peenemapoolse sedaani eest, siis ma tahan ikkagi seda näha ka.
Istudes Eestis heleda sisuga Camrysse, oli see nagu teine maailm. 64% positiivsem emotsioon kui tumeda sisuga autos. Päriselt. Seega ma saatsin kohe kohaliku maalteooja esindajale sõnumi, et musta sisuga autod võiks olla erandjuhtum, eriti igavale kliendile. Tasuta nõuanne, Camry edu nimel.
Interjöör on mõnus, rahulik, isegi hubane. Ei midagi üleliia peent, sest seda leiab Toyota perekonna teisest autost, Lexus ESist, mis on põhimõtteliselt Camry, aga palju luksuslikum. Ja ligi 20 000 eurot kallim.
Kõige suurem puudus
Nüüd jõuame Toyota üldiselt, aga eriti Camry kõige nõrgema kohani – multimeedia, ekraanid ja kõik sellega seonduv. Tänitasin seda juba RAV4 sõiduproovis ja jätkan veelgi hoogsamalt siin.
Kui võtta Camry kõige lähem konkurent hinna ja suuruse osas, siis selleks on Škoda Superb.
Kujutame ette, et need kaks autot seisavad kõrvuti ja potentsiaalne klient peab tegema valiku, siis oleks see väga, väga keeruline. Minul küll oleks. Toyotal on väga hea hübriid ja tuntud kvaliteet. Škodal saab valida ökonoomse diisli ja vajadusel universaalkere. Ruumi on mõlemas ka sedaanina “jõhkralt”. Välimuse poolest kenad mõlemad, koostekvaliteet on hea ja sõidavad mugavalt.
Aga Toyota meediasüsteem on võrreldes Škodaga mingist teisest ajastust või hinnaklassist. Madal resolutsioon ja kole graafiline disain, väike ekraan, eriti raskesti kasutatav navigatsioonilahendus ja üldine ebaloogilisus.
Näiteks on valmis treitud mingi eriti keeruline kütuse- ja energiakulu graafik, kus on tulbad ja teljed, aga mida see näitab? Kellele? Ma tahaks lihtsalt näha oma keskmist kütusekulu, selgelt ja konkreetselt. Kuidas seda näiteks näha viimase paari tuhande kilomeetri kohta, ma ei saanudki aru.
Midagi peab ette võtma ja kiiresti
Kurb ongi see, et ega see sõitmist sega, kõik vajalikud ja tänapäevased funktsioonid on ka olemas, aga see on nii nigelalt pakendatud. Ahjaa, järgmisel aastal saabuva tarkvarauuendusega peaks tulema ka Android Auto ja Apple CarPlay – asjad, mis peaks olema 40 000 euro eest standardis ja kohe.
Ma tahaks väga loota kahte asja. Esiteks, et keskmine Camry-inimene ei lähegi ühegi Škodaga mingit võrdlust tegema ja leiab, et kõik on maru moodne ja äge, teadmata, et automaailm on tegelikult juba järgmise sammu astunud. Teiseks, et oma hübriidtehnoloogia arendamise kõrval võtab Toyota kohe ette ka meediasüsteemi, sest see on nõrgim koht.
Kütusekulu osas ei pea pettuma
Tagasi positiivsele lainele. Mootorivalikus on vaid üks jõuallikas ja selleks on 2,5-liitrine bensiinimootor, mida toetab elekter. Juba uus Corolla üllatas pärismaailmas tegelikult ka 4,5-liitrise kütusekuluga.
Camry esineb samuti väga hästi. Suure sedaaniga saada keskmiseks alla 7-liitri sajale ja linnas kohati lausa alla 6-liitri, on tujutõstev kogemus. Eriti kui oled harjunud talvel sõitma samanimelise autoga ka 16-liitrise kuluga.
218 hobujõudu ei ole otseselt sportlik, aga täpselt piisav mõnusaks maanteesõiduks. Möödasõidud on muretud, sõit Eestis lubatud kiirustel vaikne ja rahulik. Horvaatias sai üldises liiklusvoolus minnes ka 160 km/h ja natuke üle proovitud ning siis hakkas tuulemüha juba tunduvalt kõvamaks muutuma.
Vana versus uus?
Kas neid kahte saab võrrelda? Saab ja kuidas veel. Uus Camry on täpselt nagu vana, aga 22 aastat hiljem. Te võib olla ei usu seda, aga vana Camry on jätkuvalt väga mugav auto. Ei mürise, ei nagise, liigub nagu laev ja tõeliselt puudust tunnen vaid (adaptiivsest)kiirushoidikust.
Camry, vähemalt Eestis, oli premium-Toyota. Luksuslik, hea varustusega ja enamike jaoks natuke liiga kallis. Pigem siis võeti juba vähekastutatud “sakslane” ja nii ta meil müügilt kadus.
Nüüd on keskmine uue auto hind nagunii tõusnud, 30 000 on uus 20 000. Avensise kord oli Euroopast lahkuda ja tema positsioon jääb Corolla ja Camry vahel jagamiseks.
Corolla hinnad ulatuvad 30 000 euroni ja Camry hinnad algavad sealt. Viie erineva paketina jõuab hind 40 000 euroni.
Aga see on ka tipp, siis on olemas kõik, mis Camryle võtta saab. Tagaistujad saavad elektriga istme seljatoe nurka muuta ning käetoe pealt muusikat ja kliimat juhtida. Ülemuste värk!
Kas 40 000 eurot Toyota sedaani eest on mõistlik?
Ausalt? Kogu see ekraanindus välja arvata, siis on küll ja just nimelt arvestades konkurente ja üldist autoturu dünaamikat.
Konfigureerisin sarnase Superbi (140 kW ja diisel) ning hinnaks täpselt 40 000 eurot. Tippvarustuses Renault Talisman? 40 000 eurot. Üllatusena tuli, et sama suur auto on ka Opel Insignia, hind hakkab 30 000 eurost ja siis hakkad varustust lisama.
Ja alati võib võtta ka natuke madalama varustustasemega Camry. Auto suurus ja mootor ei muutu, vaid mugavuslisasid on vähem.
Oluline on ka märkida, et ei, see ei ole uus Avensis. Pigem on Avensisest jäänud tühimik Corolla täita, mille universaal- ja sedaankerega versioonid on veidike kasvanud.
“Camry-mees ei ole nagunii objektiivne”
Ilmselt on teatud isiklik suhe siin muidugi mängus, aga kui päris aus olen, siis ma väga, väga hea meelega teeks oma igapäevaseid toimetusi ka uue Camryga.
Suur, hubane ja ökonoomne. Mis seal mitte tahta? Ja põnevuseks oleks mingi hobiauto. Unistada ju võib.
Jah, osta,
See on suur, see on ilus ja see sõidab täpselt nii, nagu üks Camry peab sõitma. Aga kui sa oled tehnofriik, siis saab teie suhe olema täis kompromisse.
Toyota Camry
Mootor
2,5-liitrine R4, bensiin+elekter
Võimsus
218 hj
Pöördemoment
202 Nm
Kiirendus 0-100 km/h
8,3 sekundit
Kütusekulu
4,4 liitrit 100 km kohta
Hind
al 30 900 eurot, proovisõidu auto 38 900 eurot (Premium varustusaste)