Autovargusi on Eestis üha vähem: auto võtab sugulane või teevad noorukid “nalja”

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Kuigi see aasta on rekordiline liiklussurmade poolest, siis autovarguste statistika on märksa rõõmustavam.

Lääne prefektuuri kriminaalbüroo juht Nils Sempelson sõnas, et kui vaadata, kui palju sõidukeid Eestis varastatakse, siis see number on aastatega tugevalt langenud. Kui aastate eest küündis varguste arv aastas üle tuhande, siis tänavu on varastatud või omavoliliselt kasutatud üle Eesti 167 autot. Mullu samal ajal oli see number 191, üle-eelmisel aastal 221.

Kuhu varastatud autod kaovad?

“Samas ei tasu arvata, et sama palju autosid jääks ka kadunuks. Valdava osa neist autodest leiame me üles,” lausus Sempelson. “Tegu võib olla omavahelise arusaamatuse või konfliktiga, auto on näiteks kasutada võtnud mõni omaniku sugulane või tuttav.”

Mõnel juhul on auto varastatud või omastatud ka “nalja pärast” näiteks noorukite poolt ja leiame auto hiljem mõnest karjäärist või metsavaheteelt. “Tasub aga arvestada, et nii auto varastamine kui omavoliline kasutamine on kuritegu ja sellistel „naljadel“ on oma tagajärjed,” märkis Sempelson.

Kui aga rääkida uute autode varastamisest, kus on näha professionaalset tegutsemist, siis sellised vargused käivad lainetena ja neid tuleb ette oluliselt harvem. Põhjus on Sempelsoni sõnul selles, et selliste professionaalsete vargustega on seni valdavalt tegelenud välismaalt pärit hästi organiseeritud kuritegelikud grupid, kellel on selge tööjaotus ja kes tegutsevad oskuslikult ja kiiresti.

Selliste grupeeringute tabamise teeb raskeks see, et tihti saab politsei auto kadumisest teada juba siis, kui see on Eesti lõunapiiri ületanud. “Seega võtab selliste grupeeringute tabamine mõnevõrra aega, pakub meile tõsist väljakutset ning nõuab ulatuslikku jälitustööd. Seni oleme võitluses selliste grupeeringutega olnud edukad ja Eesti ei ole muutunud nende meelispaigaks,” märkis ta.

Sempelson selgitas, et kui üldistada, siis sellised grupeeringud töötavad tellimuse täitmise peale. Nad valivad välja Eestis just need autod, mida neilt telliti ning toimetavad need Leetu, Lätti või Valgevenesse, kust need liiguvad valdavalt rongidega Kesk-Aasia riikidesse või Venemaale. “Vahel on meil õnnestunud rahvusvahelise koostöö raames hiljem mõnest kaugest riigist auto ka üles leida, kuid selle tõenäosus on paraku üsna väike,” ütles ta ta.

Kuidas ennast kaitsta?

Juhusliku varguse või omavolilise kasutamise eest on end üsna lihtne kaitsta ning politsei jagab järgimisi soovitusi:

  • Võtmeid ei tasu hoida auto süütelukus,
  • Auto uksed tasub ka poes käies lukustada,
  • Varuvõtmeid ei tasu teistega naljalt jagada.

Professionaalsete varaste eest oma sõiduki kaitsmine on aga veidi keerulisem. Üldiselt on kutseliste varaste eesmärk teha oma töö ära võimalikult kiiresti ja valutult.

“Seega iga turvaseade, mille autole paigaldate (ning mida pole standardvarustuses), kahandab oluliselt tõenäosust, et auto kutselise varga huviorbiiti satub. Enamasti nad loobuvad lisaturvaseadme avastamise järel vargusest ja valivad välja järgmise ohvri,” lausus Sempelson.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.