Puust ja punaseks: maksuamet selgitab, kuidas ja mille eest täpselt sa autode erisoodustusmaksu maksma hakkad

Foto: Sander Ilvest / Postimees / Scanpix Baltics

Järgmisest aastast muutub tööandja sõiduautode pealt erisoodustuse maksmine kilovatipõhiseks. Vastupidiselt levinud arvamusele, ei ole siiski tegemist automaksuga vaid lihtsalt muutub erisoodustuse arvutamise kord.

Autogeenius koostas ka kalkulaatori, kus igaüks saab ise arvutada, kui palju firmaauto kasutamine maksma hakkab.

Et asi oleks selge kui seebivesi, esitasime Maksuametile konkreetsed küsimused, et keerulist süsteemi võimalikult lihtsalt lahti seletada.

Kas järgmisest aastast tuleb kõikidel ettevõtetel auto kilovati pealt maksma hakata?

Senine fikseeritud erisoodustuse hind 256 eurot kuus asendub sõiduauto mootori võimsusel põhineva määraga (kilovati hinnaga). Uuest aastast on erisoodustuse hind 1,96 eurot kilovati kohta kuus uuematel autodel ja üle 5 aasta vanuse sõiduauto puhul 1,47 eurot kilovati kohta.

Erisoodustuselt tuleb makse maksta sellisel juhul, kui tööandja võimaldab töötajal sõiduautoga teha isiklikke sõite. Uuest aastast ei ole oluline mitte ainult ettevõtte sõiduauto tegelik kasutamine erasõitudeks, vaid ka sellise kasutuse võimaldamine.

Kas sõidupäevik kaob ära?

Uuest aastast ei ole enam tööandja sõiduautode kasutamisel kilomeetripõhist arvestust. Seetõttu ei ole vajalik ka sõidupäeviku pidamine. Samas on alati võimalik sõidupäevikut pidada, et tõendada sõiduauto kasutamise võimaldamist ainult töösõitudeks.

Kui sõiduautot on lubatud kasutada ainult töösõitudeks, siis erisoodustust ei teki. Eranditult ettevõtluses kasutatavate autode kohta tuleb teha märge Maanteeametiis. Vaata täpsemalt siit.

Kas senine erisoodustusmaks kaob?

Erisoodustusmaks ei kao, kuid muutub erisoodustuse arvestamise kord ja erisoodustuse tekkimise põhimõtted. Sisuliselt on aga tegemist ikka sellesama erisoodustusega

Kust võetakse maksu aluseks olev kilovattide arv?

Maanteeameti liiklusregistrist või auto tehnilisest passist.

Kui auto on kasutuses ainult töösõitudeks, kas siis  kilovatipõhist arvestust ei tule?

Kui tööandja ei võimalda töötajal erasõite teha ja tööandja tõendab, et sõiduautoga tehakse ainult töösõite, siis erisoodustust ja erisoodustuselt maksukohustust ei teki.

Kas see maks kehtib ükskõik, mis kategooria sõidukite puhul?

Tööandja sõiduauto erisoodustuse maksustamise kord kehtb M1 ja M1G kategooriate sõiduauto ja N1 kategooria sõiduki (kaubiku) puhul. Kui kaubikut kasutatakse ettevõtluses eranditult töösõitudeks, siis N1 kategooria sõidukite osas Maanteeametit ei teavitata ja märget ei tehta.

Kelle jaoks muutub asi soodsamaks, kellele kallimaks?

Soodsamaks muutub erisoodustuselt maksukohustus tööandjate jaoks, kelle autod on väiksema võimsusega (kuni 130 kW) ning kallimaks nende tööandjate jaoks, kelle autod on võimsamad (üle 130 kW).

Kehtiva korra kohaselt on erisoodustusmaksude maksimaalseks aluseks sõiduautode puhul 256 eurot kuus iga nimetatud tegevuseks kasutatud sõiduauto kohta. Ehk erisoodustuse hinnaks ühe auto puhul on 256 eurot ning sellelt arvutatud maksukohustus on 169.60 eurot (sh sotsiaalmaks ja tulumaks).

Uuest aastast arvutatakse erisoodustuse maksumus auto võimsuse järgi (1,96 € kw või kui sõiduauto on vanem kui 5 a, siis 1,47 € kw).

Seega näiteks uue 190 kW võimsusega auto puhul on erisoodustuse hinnaks 1,96 x 190 = 372,40 eurot ning sellelt arvestatud maksukohustus on kokku 246,72 eurot.

Uue 90 kW auto puhul on erisoodustuse hinnaks 1,96 x 90 = 176,40 eurot, millelt maksukohustus on kokku 116.87 eurot.