Suurbritannia keelab uute bensiini- ja diiselsõidukite müügi aastast 2040

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Aastast 2040 kavatseb Suurbritannia keelata uute bensiini- ja diiselmootoriga autode ja väikebusside müügi.

Keelustamine kuulutati valitsuse poolt välja eile, pärast maikuus esitatud õhukvaliteedi raportit. Üks suurematest sammudest puhtama ja turvalisema õhu nimel on just sisepõlemismootoritega sõidukite müügi keelamine.

Tähtsaim märkus on aga see, et hübriidajamiga sõidukid selle keelu alla ei kuulu, seega diislil ja bensiinil töötavad jõuallikad sajaprotsendiliselt ära ei kao. Samuti puudutab see ainult sõiduautosid ja väikebusse.

Lisaks esitas Suurbitannia valitsus plaani rohkemate “puhta õhu tsoonide” (clean air zones ingl k) lisamisele üle kogu riigi, mis tähendab busside, taksode ja veoautode maksustamist vastavates alades.

Riik kavatseb pakkuda kohalikele omavalitsustele kolme miljardi naelsterlingi suurust abiraha õhukvaliteedi parandamiseks. Muuhulgas kuulub sinna 290-miljoniline investeering väheste heitgaasidega taksodesse ning 1,2 miljardit paremate jalgratta- ja jalgteede skeemide rajamiseks.

Samuti saavad vajaliku rahasüsti ka sõiduteede infrastruktuur, eraldamaks 255 miljonit naela teekünniste ja ringteede lisamiseks ning kiirusepiirangute muutmiseks ja 100 miljonit investeeritakse üleriigilisse laadijate võrku elektri- ning pistikhübriidsõidukite jaoks.

Siiani on reaktsioonid erinevatelt autotootjatelt olnud positiivsed. Renault, Nissan ja Hyundai on kõik kinnitanud, et uudis Suurbritanniast ühtib nende visiooniga tulevikus pakutavate autode suhtes.

Kriitika on esile kerkinud aga sport- ja luksusautode tootja Aston Martini tegevjuhilt Andy Palmerilt. Kõige hullema stsenaariumina näeb ta sarnaste ettevõtete nagu Aston Martin võimalikku lõppu: “See ei arvesta kaasnevaid mõjusid 800 000 töötajale meie valdkonnas. See ei arvesta mõjutusi bensiinijaamade ega Fordi töötajatele, kes ehitavad mootoreid Bridgendis.”

Aston Martini tehas Gaydonis, Suurbitannias.

Juba kinnitatud 3 miljardi naelane investeering infrastruktuuri jääb Palmeri sõnul väheseks: “Mitmed autotootjad on sunnitud lõpetama enda mootorite ehitamise, ning ostma akutehnoloogiat Jaapanist, Hiinast ja Koreast, kus neid on aretatud riigitoetusega juba aastaid,” sõnas Palmer. “Me oleme kõik sellega seotud, kui riik tahab meie mootoritest lahti saada, peavad nad meid ka aitama. Meil (Aston Martinil) pole toetuseks suurte eelarvetega ettevõtteid nagu Volkswagen või BMW.”

Sarnaseid uudiseid on levinud viimasel ajal palju: Eelmine kuu kinnitas Prantsusmaa sama keelu aastast 2040 ning Volvo teatas, et juba 2019. aastast on kõik nende uued mudelid vähemalt hübriidajamiga, või lausa täielikult elektrilised.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.