Suur lugu

Suur lugu: 2 €/l ehk mis takistab Eestis rohekütuste tulekut?

„Biokütuse maksu­vähendusega kaasneb ka negatiivne mõju riigieelarvele,” tunnistab ministeerium.

Päris roheline diisel on praegu bensiinist oktaaniarvuga 98 kallim, selle põhjuseks on tootmisest tulenev kõrgem sisendhind. Fotod: Scxanpix

Eesti on koos muu läänemaailmaga võtnud sihiks, et autode tulevik peaks olema võimalikult CO2-vaba. Paraku maksab (peaaegu) süsinikuneutraalne kütus tanklas fossiilsest miskipärast hoopis rohkem ning riik ei kavatse maksupoliitikaga seda olukorda ka muuta.

Geeniuse tellijale

Autotööstus on aastakümneid üritanud leida mooduseid, kuidas täita järjest karmimaks muutuvaid CO2 heitme regulatsioone. Kuigi kõige popim suund näib olevat elektrifitseerimine, seavad selle võimalustele piirid nii puudulik taristu kui ka akutoorme nappus. Meenutagem, et potentsiaalselt suurim liitiumi­maard­la avastati viimati pehmelt öeldes problemaatilises Iraanis.

Mune ei maksa aga laduda ühte korvi, sest CO2 heidet saab vähendada ka muudmoodi kui akuautodega, näiteks keskkonnasõbralikumate vedel- ja gaaskütustega. Porsche paljuräägitud e-kütuse tootmine (õhust püütud CO2-st ja tuuleenergiaga toodetud vesinikust sünteesitakse bensiini) pole veel kuigi kaugele jõudnud, kuid peaks võimaldama ka pärast 2035. aastat sisepõlemismootoriga (hobi)autod teel hoida. Sootuks laiemat kasutust leiab aga juba praegu nii HVO ehk ümbertöödeldud toormest diislikütus kui ka CBG ehk biometaan.

Räägime esmalt HVO-st. Seda võib biodiisliks nimetada vaid siis, kui tahad kütusemüüjal ajada närvi mustaks. Tegelikult on see võrreldes summutist pannkoogilõhna eritava vana kooli rapsidiisliga vähe teine kraam. HVO-d saadakse taimseid ning loomseid (rasva)jäätmeid vesinikuga kõrgel temperatuuril töödeldes. Tulemuseks on fossiildiisliga samaväärne või isegi parem kütus, mis põleb puhtalt, eritab keskkonda kuni 90% vähem CO2 ning kannatab ka säilitamist erinevalt nn esimese põlve biodiislist (FAME).

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Palun kontrolli enne tellimuse vormistamist enda e-postkastist, kas oled varem saanud Geeniuse aadressilt automaatkirja varasema tellimuse aktiveerimise kohta. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 22, november 2023

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.