Suur lugu

Miks võtab tänavate ehitus nii palju aega?

Linnatänavate ehituse teevad keerulisemaks kitsas ümbruskond – materjalidele ja töömasinatele pole palju ruumi – ning maa alt välja tulevad üllatused. Alati ei asu trassid seal, kus peaks, või on nende seisukord arvatust kehvem, mis tekitab tööd juurde. Foto: Scanpix

Mis põhjustab tänavate ehitustel viivitusi, selgitavad Tallinna keskkonna- ja kommunaalameti juhataja Jaan Tarmak, Eesti Taristuehituse liidu tegevjuht Tarmo Trei ning teedeehitusinsener Karel Saar.

Geeniuse tellijale

Nähes tänaval inimtühja ehitusplatsi, kus päevade viisi ei toimu mingit tegevust, on küllap paljudel tekkinud küsimus, mida ometi oodatakse ja miks ei saa töid kiiremini teha. „Ehitaja seisukohast lähtudes tuleb öelda, et aeg on raha ja ehitajal pole seetõttu põhjust ühtegi objekti ehitada teadlikult kaua ega ehitustegevusega viivitada,” selgitab Tarmo Trei. „Ajaline pikkus on mõjutatud sellest, kus keskkonnas tööd tehakse. Linnakeskkonnas on palju kõrvalmõjusid – inimesed, ühistransport, liiklus – ning selle kõigega tuleb tööde kavandamisel arvestada. Lisaks on linnas omajagu tehnovõrke, mis tuleb kas päris uued ehitada või ümber tõsta.”

Tundmatud kaablid

Karel Saare sõnul on just maaalused trassid need, mis ehituses enamasti seisakuid põhjustavad, ning pahatihti tulevad maa seest üllatused välja seetõttu, et info on puudulik. „Kas siis keegi ei tea, mis trass see on, või kui isegi teatakse, ei asu see tegelikult sellisel sügavusel või sellises koridoris, nagu andmed näitavad. Või on lahtivõetud trass niivõrd halvas seisukorras, et ehkki käesolevate tööde käigus ei pidanud selle trassiga midagi tegema, vaid taheti olemasolevat lihtsalt säilitada, tuleb pinnase eemaldamise järel välja, et trass on amortiseerunud ja seda tuleb hoopis parandada,” nendib Saar.

Tallinnas on tihtipeale kulunud aega sellegi peale, et teha kindlaks, kellele maa alt leitud trass kuulub. „Seda on tulnud ette nii side- kui elektrikaablitega. Elektriga on see häda, et nõukaaegseid teatud magistraaltoitekaableid ei ole üheski dokumentatsioonis kajastatud, sest see oli riikliku tähtsusega salajane informatsioon. Või on kaablitrass märgitud vildikaga täiesti valesse kohta: seal kusagil on, aga tegelikult on kaabel hoopis mujal,” tõdeb Saar.

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Palun kontrolli enne tellimuse vormistamist enda e-postkastist, kas oled varem saanud Geeniuse aadressilt automaatkirja varasema tellimuse aktiveerimise kohta. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 15, august 2023

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.